Son gönderilerden haber almak için twitter hesabımızı takip edebilirsiniz

Bugün bir Macbook’a 5 bin, iPhone’a 3-4 bin vermek en kadar mantıklı? Bunu sorgulayanlar olacaktır. Bu yazı ise bunun cevabını, Apple mı yoksa aynı paraya daha güçlü bir bilgisayar mı (yada telefon) sorusunun yanıtını bulmanıza yarayacak (amacım bu).

Yazıya giriş yapmadan önce ufak bir bilgilendirmede yarar var; PC’nin açılımı “Personal Computer” yani kişisel bilgisayardır. Mac’te aslında bir PC’dir.
Fakat Apple işin içine girdiğinde bilgisayarlar “dünyayı ele geçirecek kötü şeyler” olarak algılanıyordu ve Steve Jobs bunu kırmak istiyordu. O dönemlerde IBM (ve sonrasında Microsoft) gibi “iş” dünyasına değil, ev kullanıcılarına yöneldi. Yani Apple, bilindik şirketlerden birisi değildi. Zaten şirketinin isminin “elma” olması, buna ilginç bir örnek. Bu fikri ortaya çıkarttı. Yönetim şeklinde de bu vardı. Hep kötü adamlar var! Biz ve onlar…

Şirkete tekrar döndüğünde “I’m Mac I’m PC” reklamlarında Apple’ın diğerlerinden farklı olduğunu anlatmaya çalıştı. Pazarlamaya yönelik psikolojik bir şey mi? Yoksa gerçekten farklılığı var mı bakalım.

steve jobs IBM

Ayrıca bknz: Jobs ve Diğerleri (Bıdı bıdı C’yi buldu kimse bilmiyor ama yeaa diyenlere)

Microsoft

Önceleri Apple’a IBM’e vs yazılım yapan, programlama dili geliştiren bir firmaydı. Fakat kendi işletim sistemlerini çıkarttılar ve Apple gibi GUI yani grafik arayüzü kullandılar. Amaçları iş dünyasına satmak vardı. Ürünlerinin ne kadar özenli olduğu, ne kadar iyi olduğu önemli değildi. Amaçları pazar payını ele geçirip, daha fazla para kazanmaktı. Bunu başardılar.

Apple

Steve Jobs ise “karşı kültür” insanıydı. Büyük Biraderlerden (1984), özensizlikten nefret ediyordu. Teknolojiyi, hayatla kesiştirmeye çalışıyordu. Amacı ise teknolojinin sanata, eğitime yedirmekti. Ki bunu iş dünyasına değil, kişisel kullanıcılara yönelerek yapmak istiyordu. Kaydırma çubuğu istediği gibi olmadığı için 6 ay yazılımcıları uğraştıran bir adamdan bahsediyoruz! Steve Jobs ve Apple’da bu amaçlarına ulaştı.

Microsoft ve Apple’ın Farkı

Şöyle biz izleti çekmiştim:

 

Burada Windows’un 5 yaşında çocuğun elinden çıkmış gibi efektlerini görebilirsiniz. “Fare üzerine geldiğinde” bir ton renk değişimi vs gibi efektler var. Oysa MacOs’taa sadece tıklandığında oluyor bu efektler. İmleç bile değişmiyor ve bu da fazlasıyla sert, sağlam duran ancak küçülttüğümüzde de Windows’ta görmediğimiz  (yada MacOs’tan kötü şekilde kopyalanmış) efektleri görüyorsunuz.

Microsoft

Microsoftun ürünlerine bakarsanız özensizdir. Her yeni Microsoft (Vista, 8, 10) iğrençlik, özensizlik içerir. Ki Microsoft ise pazar payı düşmeye başlayana kadar bunu dert etmez. Vista’da pazar payı düşmeye başlayınca Windows 7’yi pazara apar topar sürdüler.

Explorer, paint gibi ana programlarına bakarsanız; ana programları olmasına rağmen başlangıçtan beri bir arpa boyu yol katedememişlerdir. Basit, özensiz ve gelişim içermeyen programlar bunlar. Apple’ın başlattığı ve Google’ın katıldığı webkit’i yıllarca reddettiler ve web tasarımcılara explorer eziyetini çektirdiler (ben çözümü, explorer ile girişi yasaklamakta bulmuştum).

Fakat bir şeyi başardılar; iş ve oyun dünyasına hakimiyet! Yani pazar payı. Geliştiricileri yanlarına çektiler, iş dünyasını arkalarına aldılar ve ilerlediler. Deli gibi para kazanmakla kalmadılar, para kazandırdılar. Kişisel kullanıcıların korsan kullanmasını umursamadılar bile, çünkü pazar payıydı… Hoş geliştiricileri; uygulama ve oyun geliştiricilerini telefonda Apple’a kaptırdılar da… Neyse!

Apple

Her ayrıntıya dikkat eden, olaylara sanatsal yaklaşan ve ortaya çıkarttıklarını “para kazandıracak ürün”den çok müzeye kaldırılacak bir eser olarak gören “sanatçı ruhlu” insanlar birbirinden önemli işler yaptı. Tasarım konusunda “bej renginden” akıllı telefona kadar her alanda öncü oldular. Bugün Casper’dan HP’ye, Dell’den Acer’a kadar bir çok bilgisayar üretici Macbook Air’ın çakmasını yapmaya çalışıyor. iPhone’dan sonra bütün akıllı telefonlar o’na benzedi.

Microsoft’un telefon ve müzik bölümlerinde patlamasının aksine; Apple, iPod ile müzik endüstrisini tamamen değiştirdi. iPhone ile sadece teknolojiye bakış açısını değiştirmedi; interneti cebimize getirdi, uygulamalar ile yeni bir dünya yarattı, 2007’den sonra hiçbir şey eskisi gibi olmadı.

Herkesin izinden gittiği bir şirketti Apple.

 

Cihaz Değil Yaşam Tarzı Alıyorsun!

En çok sorulan soruya geleyim. Bu iş bir cihaz işi değildir. Hayata bakış açısıdır, alışkanlıklardır. Kimisi sadece “ekranı büyük” diye telefon alır, kimisi işlemci vs uyumuna bakar, bazı insanlarda “Zen, minimalism” der…

Öte yandan Apple cihazlarını seçenlerin bir kısmı hafifliğini seçecek. Macbook’un hafifliği, Macbook Air’ın küçük olması… Bu insanlar sürekli gezen, başka şehirlere ve ülkelere giden insanlar. Hayatı boyunca bulunduğu mahalleden dışarıya sayılı şekilde çıkan insanlardan farklı tercihler yapacaklar elbette.

 

macbook içi

 

Şu işaretlediğim yer yaklaşık 5S telefonun boyutunda. O ne biliyor musunuz? Macbook bilgisayar. Bütün işlemci, ram, SSD harddisk orada. Bunun ağırlığı ile diğer kalasları bir tutabilir misiniz?

Bu şekilde bir dizüstü üretmek ar-ge yatırımı gerekir. ArGe’ye ayrılan paranın değerini nasıl ölçebileceksiniz? Samsung, Microsoft ve diğerleri Apple’ın yapıtğını kötü şekilde kopyalarken Apple’ın sadece telefon ve bilgisayar dünyasına değil, reklamcılıktan tasarıma kadar, müzik alanına kadar her şeyi değiştirmesini nasıl ölçebilirsiniz?

Sadece Apple’ın kararlı yazılımlarını, donanım ve yazılım uyumunu, sadeliğini, şıklığını, kolaylığını değil; hafifliğini, dayanıklılığını da satın alıyorlar. Pil ömrünün uyku modunda 1 ay gidebilmesini, MacBook Air 13 inch modelinde prize takmadan 12 saat açık kalabilmesini satın alıyorsun…

 

 

Mac mi PC mi? iPhone mu diğerleri mi?

Kısa keseyim. Gerçekten kısa tutayım burayı. Macbook alacağınızı düşünün. Depo alanı Macbook’tan fazla, ekran kartı daha iyi, işlemcisi ve ram’i daha sağlam bilgisayarı bulabilir misiniz? Tabi ki! Yani Apple’a vereceğiniz para ile, Apple’dan daha iyi bir bilgisayar bulabilirsiniz. Amacınız buysa, kesinlikle gidip başka bir bilgisayar alın. Apple almayın.

Öte yanda bir kaç sene önce Apple yeni Macbooklarını tanıtırken SSD’yi nasıl kullandıklarını anlatmışlardı. Ayrıca soğutma fanlarındaki kulakçıkları eşit aralıklarla aynı boyda değil; asimetrik olarak koyduklarında daha iyi soğutacaklarını anlatmışlardı. Yani önlerinde bir donanım alanı var. İstedikleri donanım için, istedikleri yazılımı üretiyorlar ve donanım-yazılım uyumunu iyi yapbilen şirkettir. Oysa Microsoft sadece yazılım yapar, Dell ise donanım.

Microsoft’ta durmadan formatlamak zorunda kalırsın,
Mac’i ise yıllarca kullanıp nasıl formatlanacağını bile bilmeyebilirsin.

Kısacası grafikersen,
Blogger isen,
Bilgisayar yada telefonu günlük kullanmak istiyorsan,
Para kazanmak isteyen geliştiriciysen (selam AppStore),
Detayları önemsiyorsan,
Bilgisayarın en temeli olan tarayıcısını bile düzgün şekilde çalıştırmayan şirketin gerçektende iyi bir işletim sistemi yapabileceğine inanmıyorsan,
Hangi android sürümünün hangi telefonlara geldiği gibi teknik konular seni sıkıyorsa,
Cihazına bir şey olsa ve sorun Apple’dan kaynaklıysa çat diye yenisini veren bir satış sonrası anlayışı varsa,
E haliyle durumunda varsa (borçlanıp alma kardeşim gözünü seveyim),
Donanımdan yazılıma, uygulamalarından ana ekranına kadar her yerde yalınlık arıyorsan ve işini iyi yapsın istiyorsan

APPLE AL!

Bu kadar basit.

Oyun oynayacaksan,
Uygulamaların android’in içine sıçınca temizlemeyi seviyorsan,
Sürekli format atmayı seviyorsan,
“Yeni android sürümü ne zaman gelir” diye beklemek en büyük eğlencese,
Basit bir işlem için bile Android’de kırk taklı atmaya bayılıyorsan,
Windows’taki fare üzerine geldiğinde saçma salak efektler hoşuna gidiyorsa,

APPLE ALMA!
Para olayına gelirsek; elinizde 70 bin var. İsterseniz sıfır Focus alırsınız, isterseniz sıfır New Holland traktör. İsterseniz gidip 3’te 1 fiyatına motosiklet.

Haliyle işinize ne yarıyorsa onu seçeceksiniz.

**

Apple kullanıcılarına kıl olup Apple’ı ve Steve Jobs’u gömmeye çalışan insanlar var. Bu yüzden Apple’a o kadar para mı verilir diyorlar, anlayamıyorlar… Sorun bizim için hiçbir zaman para olmadı.

Paradan daha önemli şeyler; zerafet, kararlılık, minimalism, duygu, tasarım vs oldu. Daha fazlası için bknz: Steve Jobs ve Diğerleri (Bıdı bıdı C’yi buldu kimse bilmiyor ama yeaa diyenlere)

 

Kısaca Apple Alanlar Parayı Neye Veriyor?

ARGE’ye kardeşim. Taş gibi işletim sistemine, zekaya…

Baknınız MacBook:

macbook içi

 

Şimdi de en yakın rakiplerine bakalım:

 

Asus ZenBook

asus zenbook

 

Dell XPS

dell xps

 

Lenovo Yoga 3 Pro

Lenovo Yoga 3

 

 

Kategori: Genel - Hayat - Teknoloji